Ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen

Drie ontspanningsoefeningen uit ‘Onbeperkt ontspannen voor jongeren’, auteur Pia de Blok; Copyright Uitgeverij De Toorts, Haarlem

1- Je midden, blz. 74 – Balans  
Word je door iemand anders uit je evenwicht gehaald? Kom weer in je balans
1. Sta of zit rechtop en doe je ogen dicht.
2. Wieg nu langzaam een paar keer lichtjes naar links en naar rechts. Wanneer je naar rechts gaat, voel dan dat er ook een ‘links’ is; ga je naar links, voel dan dat er ook een ‘rechts’ is.
3. Laat je bewegingen steeds minder worden totdat je voelt dat je precies in je midden bent. Ook je hoofd houdt je rechtop!
4. In je midden bestaan er geen tegenstellingen meer voor je.
5. Ervaar in je midden rust en stilte: een stilte die je niet met je wil hebt ‘gemaakt’.
6. Voel ook je innerlijke kracht. Deze kracht komt niet uit je ik, dat van alles wil bereiken. ‘Ik wil’ bestaat hier niet.
7. Je voelt je open, sterk en vrij. Je kunt vanuit je innerlijk oneindig ver naar alle kanten kijken.
8. Als je in je midden bent, kan niemand je uit je evenwicht brengen. Dan voel je je heel stevig en blijf je steeds bij jezelf.
You Tube filmpje
2- Ruimte voor je schouderbladen, blz. 54
Bij pijn en stijfheid tussen de schouderbladen; ook bij RSI klachten
1. Pak met je rechterhand je linkeronderarm vast en met je linkerhand je rechteronderarm. Breng zo je armen omhoog en leg ze op je hoofd.
2. Ga met je bovenlichaam iets schuin naar voren.
3. Druk je hoofd daar tussen je armen in.
4. Adem diep door je neus in, naar je schouderbladen toe, zodat dit gebied ruimer wordt. Je armen duw je daarbij een beetje schuin omhoog, van je hoofd af.
5. Voel dat je schouderbladen nu verder uit elkaar bewegen.
6. Adem goed uit door je neus, leg je armen weer op je hoofd en kom weer rechtop zitten. Voel je dat je schouderbladen weer naar elkaar toe bewegen? (herhaal tot hier 3 x ).
7. Breng je armen weer omlaag, met je handen op je bovenbenen of langs je lichaam. Richt je aandacht op het gebied tussen je schouderbladen. Kijk of je daar ruimte ervaart. Zo niet doe dan de oefening nog eens.
3- Nek en schouders, blz. 61
Loslaten van spanning in nek en schouder; ook bij RSI klachten
1. Leg je handen op je bovenbenen. Adem in door je neus. Met een golfbeweging komt je buik naar voren, je ribben zetten aan beide zijden uit en je borst komt naar voren en iets omhoog. Je hoofd gaat iets naar achteren.
2. Je ademt uit door je mond met fffff, en laat je handen over je benen tot je knieën glijden tot je voorover hangt en ook je hoofd en je armen losjes naar beneden hangen.
3. Ga iets door je knieën, en laat je armen bungelen en kleine rondjes draaien, alsof er twee emmertjes water staan waar je in roert. Je hoofd beweegt vanzelf losjes mee. Je schouderspieren rekken in deze beweging, waardoor de spierspanning kan verdwijnen.
4. Blijf enkele minuten roeren en adem rustig door in je buik.
5. Adem in, leg je handen weer op je knieën en kom langzaam omhoog totdat je weer rechtop staat.
6. Adem met een zucht uit.