Lessen

Lessen

Lessen en workshops

kinderen-uitademen-website
Adem goed lang uit

Inhoud les

Je krijgt concrete aanwijzingen in de vorm van korte oefeningen. Allereerst leer je voelen wanneer een lichaamsdeel gespannen is. Vervolgens leer je dit te ontspannen en het verschil te ervaren tussen de gespannen en ontspannen toestand. Door spanning bewust waar te nemen, lost deze dikwijls al vanzelf op.
Door verdergaande stappen kun je terug komen in de ontspanning die je van nature al kent. Je komt bij je-zelf zonder negatieve stress. Je zult ervaren dat je zelf de ontspanning in je hebt en die niet buiten jezelf hoeft te zoeken.
Zo voorkom je stress en kun je een ontspannen leven blijven leiden.
Een belangrijk aspect van deze methode is dat je je bewust gaat worden van je eigen situatie, van de situatie van anderen en van de manier waarop men met anderen omgaat, in een eenheid die we non-dualiteit noemen.


Voor jongeren van ca 10 -21 jaar

de-buikademhaling-zelf-ervarenDe lessen Onbeperkt Ontspannen met Inzicht, worden op school gegeven in een leslokaal. De oefeningen worden gegeven terwijl iedereen op een stoel zit. De lessen duren gemiddeld een lesuur. En anderhalf uur voor een workshop. Door herhaling worden de vaardigheden volledig aangeleerd. In de lessen wordt geleerd de spanningen in adem, spieren, gevoel en gedachten direct te ervaren, te doorzien en los te laten. Door de oefeningen in non-dualiteit ervaren de jongeren weer eenheid met elkaar. Zo leren ze in stressvolle situaties, maar ook in het dagelijkse leven, zich volledig te ontspannen.

Relax bij (examen) stress

hogeschoolIn de periode voor (eind) examens, toetsen, overstappen op een nieuwe omgeving zoals werk/stage, op middelbare- en hogescholen:
Een workshop met direct toepasbare ontspanningsoefeningen die je terug brengen bij je innerlijke kracht. Gewoon op de stoel in de klas wordt er gekeken naar: Waar zit spanning? Die zit in je adem, je spieren en je gedachten. Diespanningen gaan we in de workshop doorzien en leren loslaten om zo terug te komen bij jezelf met innerlijke rust. Zo ervaar je ook de eenheid van de groep die als groep meer ontspannen voor het examen bezig kane zijn. De korte, zogenoemde time-out oefeningen, kun je direct gebruiken bij stressmomenten.

Voor (jong) volwassenen

gent-websiteThema: gewoon direct tot jezelf komen en bij jezelf blijven, helder en zonder spanning, ook tijdens stressvolle situaties. De oefeningen worden gegeven in groepen of individueel, zittend op de stoel en een paar staand. Er worden aanwijzingen gegeven en handvatten aangereikt hoe je kunt ontspannen. Je leert door middel van ontspanningsoefeningen je bewust te worden waar je spanning zit, de spanning te ervaren en los te laten. De oefeningen richten zich op je ademhaling, je spieren en je gedachten. Ook het inzien dat je niet totaal anders bent dan de ander werkt heel ontspannend en brengt je terug naar wie je werkelijk bent.

Door wie? 

Door leden van de Federatie Onbeperkt Ontspannen met Inzicht, zie de link

Stilte bijeenkomsten

Deze worden maandelijks in Hellevoetsluis aangeboden door een lid van de Federatie.

Data 2015; 18-01, 15-02,15-03,19-04, 17-05 Na de vakantie nieuwe data, info Jan de Winter.
Tijd; 11.00 uur tot ca 12.30 uur.
Plaats; Kerk aan de Ring, Ring 3, Hellevoetsluis.

Alle info; Jan de Winter. E-mail; ja.dewinter34@gmail.com